Sunday 7 October 2018

Penggunaan kurikulum di Kanada

Salam Pendidikan,


Berdasarkan pembacaan saya dalam kurikulum Negara Kanada (K-12) (RUJUKAN; The Guiding Framework is available online at https://education.alberta.ca/curriculum-development/), kanada mengamalkan kurikulum yang berdasarkan beberapa definisi.

Yang pertama ialah menggunakan definisi “Curiculum is a permanent subject that embody essential knowledge”.
Kurikulum ini jelas digunakan di Kanada seawal permulaan tahap pendidikan. Dalam muka surat 6, paragraf 4 menyatakan
 Throughout schooling, curriculum needs to engage students in rich learning experiences while developing a solid base of literacy and numeracy and social skills”.
Kurikulum berdasarkan subjek pembacaan dan pengiraan adalah asas kurikulum di sekolah untuk mendapatkan pengalaman yang lebih bermakna kepada pelajar mereka. Malah asas subjek ini digunakan sehingga tahap 12 seperti yang dinyatakan pada muka surat 16 paragraf 2,
Literacy and numeracy progressions describe key literacy and numeracy milestones along a continuum of developmentally appropriate expectations and behaviours across all subjects from K–12.”
 Ayat ini jelas menunjukkan kepentingan pembacaan dan pengiraan untuk pembelajaran jangka masa yang panjang.

Kebanyakkan tahap pembelajaran di kanada menggunakan definisi Curriculum is the totality of learning experiences so that students can attain general skills and knowledge at a variety of learning sites.”
 Ayat ini menyatakan Kurikulum adalah hasil pengalaman untuk memberi kemahiran dan ilmu dalam pelbagai bidang. Pelajar di Kanada telah didedahkan dengan pengalaman kemahiran untuk menentukan kekuatan diri mereka dalam bidang tertentu. Malah mereka juga akan sentiasa membincangkan kerjaya masa depan meraka seawal tahap 5 untuk menetukan hala tuju kerjaya masa depan.
 Learners build upon their skills and knowledge while assessing and enhancing their competencies, and identifying their strengths, talents and interests for further study and careers. Students in the middle years also seek social, academic and intellectual engagement”(mukasurat 7, paragraf 1.).

Selain dari itu, malah pelajar di Kanada di dedahkan dan mempelajari dengan pelbagai budaya yang terdapat di Kanada untuk menghormati etnik dan perkauman di Kanada. Ia dinyatakan pada mukasurat 10, paragraph 4;
“Every student in the province, not only First Nations, Métis and Inuit students, will learn about the diverse Indigenous peoples of this land and how First Nations, Métis and Inuit contribute to the vibrancy and fabric of Alberta and Canadian society.”
Kurikulum ini sejajar dengan kepentingan Negara Kanada untuk menjadikan Negara mereka harmoni dan bersepadu. Maka, selari dengan definisi kurikulum ke 2 iaitu, “Curriculum is those subjects that are most useful for contemporary living”. Dimana ianya berpusat kepada etnik dan budaya pelajar itu sendiri.

Di Malaysia, Malaysia mencuba untuk mengubah pendidikan dari ‘permanent subject’ & “all planned curriculum” kearah pendidikan yang berteraskan kepentingan kehidupan dengan mempelbagaikan pendidikan yang menjerumus ke industri. Dengan kehadiran TVET, vokasional, teknikal, mara yang pesat, menjadikan pendidikan Negara Malaysia menyediakan pelajar untuk mendapatkan kemahiran yang tertentu mengikut minat individu untuk masa hadapan.

Walaubagaimanapun, masih kurang pendidikan tentang perkauman di Malaysia, walaupun Malaysia mempunyai kaum yang banyak. Sekurang- kurangnya terdapat ilmu tentang perkenalan kepelbagaian kaum di Malaysia (SABAH, Sarawak, Tanah Melayu) untuk melahirkan rasa harmoni dan menghormati antara kaum. Malah, ilmu sahsiah dan etika hendaklah di amalkan dan diterapkan kepada pelajar sejak dari tadika hingga mencecah umur 15 tahun.

Bagaimana dengan pendapat yang lain.?..adakah anda mempunyai percanggahan..sila komen..

Terima Kasih.

Image result for knowledge quotes

1 comment: