Salam pendidikan,
Setelah bercuti selama seminggu, maka kembali semula ke alam pembelajaran.
Minngu ini, kami lebih banyak berbincang tentang kerja kumpulan yang melibatkan kurikulum biologi di empat negara yang berbeza. Kumpulan kami memlilih negara Estonia, IB-MYP dari negara singapura, IGCSE dari United kingdom, Cambridge Singapura.
Dalam tugasan kumpulan ini, kami dikehendaki membandingkan ke empat-empat kurikulum negara tersebut dengan Malaysia. Saya pula memilih negara estonia untuk dibandingkan. Saya mendapatai negara estonia sangat mementingkan pendidikan yang dapat menjadikan pelajar mereka berada di industri. Malah pengajaran di Estonia, seperti di Malaysia iaitu pelajar dibenarkan memilih bidang yang mereka ingin ceburi. Tetapi perbezaannya, pelajar Estonia membincangkan kehendak cita-cita mereka seawal usia yang muda dan akan dibantu oleh pengajar supaya mereka akan mudah untuk ke industri yang mereka inginkan.
Estonia banyak pengajran yang berteraskan penyelesaian masalah, interaksi antara pelajar. Pendidikan hampir sama sahaja dengan Malaysia, cuma, pengajaran ilmu itu bergantung kepada pelajar untuk memilih.
Nak tahu kedudukan pendidikan Estonia tahap mana, haaaaa NO.8 dunia...malaysia no.16..bangga la jugak..(world economic forum, 2018)
Kalau nak tau kedudukan PISA boleh layari laman ini
PISA WOPRLD RANKING
Banyak yang boleh dipelajarai apabila melihat perbandingan kurikulum. Kita boleh mengamalkan cara pembelajaran negara yang hebat dalam pendidikan untuk pelajar kita. Contohnya, pengajaran secara tradisional digantikan dengan pengajaran yang lebih menggunakan medium teknologi dan kepada perbincangan dalam kelas. Banyak lagi kaedah yang sesuai..kaedah2 pengajaran seperti kat bawah ni:
NAK TAHU LEBIH LANJUT BOLEH AKSES LAMAN INI.:
domain learning
BILA PELAJAR KURANG FAHAM, KITA UBAH PENGAJARAN....JANGAN ULANG CARA YANG SAMA...
SEKIAN SAHAJA UNTUK PERKONGSIAN KITA
No comments:
Post a Comment